Cât de important este somnul pentru sănătatea noastră?

Cât de important este somnul pentru sănătatea noastră?

Somnul, altfel decât îl știm
Somnul tău. Confortul tău. Viața ta.
Programul „SĂNĂTATEA SOMNULUI” VitalAire promovează educarea și conștientizarea sănătății somnului și se bazează pe faptul că fiecare dintre noi este unic și are necesități și dorințe specifice.

“Adevărata liniște îți odihnește mintea, iar pentru spirit este ceea ce somnul este pentru corp. Este hrană și reîmprospătare.“ – William Penn

În general nu conștientizăm cât de important este să mergem la medic până când ceva nu ne deranjează prea mult timp sau se agravează starea noastră de sănătate.
Medicii ne recomandă întotdeauna să avem grijă de noi și la cele mai mici semne să mergem la un consult de specialitate.
Cât de importantă e sănătatea ne dăm seama când uneori este prea târziu. Prevenirea este o atitudine de protecție față de viață. Schimbarea modului de a ne îngriji începe cu noi înșine.

Cât de important este somnul pentru sănătatea noastră?
🔵 Somnul și greutatea
  • Specialiștii spun că somnul deficitar este puternic legat de creșterea în greutate. (sursa 1)
  • Durata scurtă de somn este asociată cu Leptina redusă, Grelina crescută și Indicele de masă corporală crescută. (sursa 2)
  • Într-un studiu amplu de revizuire, copiii și adulții cu durată scurtă de somn au fost cu 89% și, respectiv, cu 55% mai predispuși să dezvolte obezitate. (sursa 3).
🔵 Somnul și performanța cognitivă sau sportivă
  • Un somn bun poate îmbunătăți concentrarea și productivitatea. Somnul este important pentru diferite aspecte ale funcției creierului. Aceasta include cunoașterea, concentrarea, productivitatea și performanța. (sursa 4)
  • Un alt studiu a constatat că somnul scurt poate avea un impact negativ asupra unor aspecte ale funcției creierului într-un grad similar cu intoxicația cu alcool. (sursa 5)
  • Pe de altă parte, s-a dovedit că somnul bun îmbunătățește abilitățile de rezolvare a problemelor și îmbunătățește performanța de memorie atât a copiilor, cât și a adulților. (sursa 6, sursa 7, sursa 8)
  • Un somn bun poate maximiza performanța atletică. Într-un studiu pe jucătorii de baschet, s-a arătat că somnul mai lung îmbunătățește semnificativ viteza, acuratețea, timpii de reacție și bunăstarea mentală. (sursa 9)
🔵 Somnul și afecțiunile cardiace sau accidentul vascular cerebral
  • Persoanele cu somn deficitar au un risc mai mare de boli de inimă și accidente vasculare cerebrale. Calitatea și durata somnului pot avea un efect major asupra multor factori de risc pentru sănătate. Aceștia sunt factorii despre care se crede că determină bolile cronice, inclusiv bolile de inimă. O analiză a 15 studii a constatat că persoanele care nu dorm suficient au un risc mult mai mare de boli de inimă sau accident vascular cerebral decât cele care dorm 7-8 ore pe noapte (sursa 10).
🔵 Somnul și diabetul zaharat
  • Somnul afectează metabolismul glucozei și riscul de diabet de tip 2.
  • Restricția experimentală a somnului afectează zahărul din sânge și reduce sensibilitatea la insulină. (sursa 11, sursa 12)
  • Într-un studiu efectuat pe bărbați tineri sănătoși, restrângerea somnului la 4 ore pe noapte timp de 6 nopți la rând a cauzat simptome de prediabet. Aceste simptome au dispărut după o săptămână de durată crescută a somnului. (sursa 13)
  • Obiceiurile proaste de somn sunt, de asemenea, puternic legate de efectele adverse asupra zahărului din sânge la populația generală. Cei care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte s-au dovedit în mod repetat că prezintă un risc crescut de diabet de tip 2. (sursa 14, sursa 15)
🔵 Somnul și depresia
  • Somnul de slabă calitate este legat și de depresie. Problemele de sănătate, cum ar fi depresia, sunt strâns legate de calitatea slabă a somnului și de tulburările de somn. S-a estimat că 90% dintre persoanele cu depresie se plâng de calitatea somnului (sursa 16).
  • Cei cu tulburări de somn, cum ar fi insomnia sau apneea obstructivă în somn, raportează, de asemenea, rate semnificativ mai mari de depresie decât cei fără. (sursa 17)
🔵 Somnul și imunitatea
  • Somnul ne îmbunătățește funcția imunitară. Chiar și o mică pierdere a somnului s-a dovedit că afectează funcția imunitară (sursa 18).
  • Un studiu amplu de 2 săptămâni a monitorizat dezvoltarea răcelii obișnuite. Ei au descoperit că cei care au dormit mai puțin de 7 ore au fost de aproape 3 ori mai predispuși să dezvolte o răceală decât cei care au dormit 8 ore sau mai mult. (sursa 19). Iată unul dintre motivele pentru care atunci când suntem răciți, este bine să ne asigurăm că dormim cel puțin 8 ore pe noapte.
🔵 Somnul și boala Crohn – boala inflamatorie a intestinului
  • Somnul de calitate deficitară este legat de inflamația crescută în corpul nostru.
  • Pierderea somnului activează markeri nedoriți de inflamație și leziuni celulare. Somnul calitativ slab a fost puternic legat de inflamația pe termen lung a tractului digestiv, în afecțiunea cunoscută sub numele de boală inflamatorie a intestinului (sursa 20, sursa 21).
  • Un studiu a observat că persoanele lipsite de somn cu boala Crohn aveau două ori mai multe șanse de recidivă decât pacienții care dormeau bine (sursa 22). Cercetătorii recomandă chiar evaluarea somnului pentru a ajuta la prezicerea rezultatelor la persoanele cu probleme inflamatorii pe termen lung (sursa 23).
🔵 Somnul afectează emoțiile și interacțiunile sociale
  • Pierderea somnului ne reduce capacitatea de a interacționa social. Mai multe studii au confirmat acest lucru folosind teste de recunoaștere facială emoțională (sursa 24, sursa 25).
  • Un studiu a constatat că persoanele care nu dormiseră aveau o capacitate redusă de a recunoaște expresiile furiei și fericirii (sursa 26).
  • Cercetătorii cred că somnul slab ne afectează capacitatea de a recunoaște indicii sociale importante și de a procesa informațiile emoționale.
    Privarea de somn ne poate reduce abilitățile sociale și capacitatea de a recunoaște expresiile emoționale ale oamenilor.
Concluzia efectelor somnului asupra sănătății

Alături de nutriție și exerciții fizice, somnul bun este unul dintre pilonii sănătății noastre.

Pur și simplu nu putem obține o sănătate optimă fără a ne îngriji de somn.

Ce constituie un somn bun?

În primul rând, cantitatea de somn potrivită pentru vârsta fiecăruia dintre noi.

Majoritatea adulților necesită 7-8 ore de somn pentru o sănătate optimă.
Adolescenții ar trebui să beneficieze de 8 până la 10 ore de somn.
Copiii de vârstă școlară au nevoie între 9 și 11 ore, iar cei mai mici dintre ei ar trebui să doarmă și mai mult.

Dacă vă regăsiți într-una din situațiile privării de somn descrise mai sus, este un semnal de alarmă de a vă face o programare la un medic de specialitate.

Medicii specialiști în Somnologie sunt cei care pot să vă ofere un consult de specialitate privind calitatea somnului, precum și un diagnostic de certitudine pentru Sindromul de Apnee în Somn (SAS). Aceștia sunt medici din specialitățile de:

  • pneumologie,
  • medicină internă,
  • ORL,
  • cardiologie,
  • medicina muncii,
  • neurologie,
  • neurologie pediatrică,
  • pediatrie.
Pentru că sănătatea noastră este tot ce contează.

Și pentru că sănătatea are un cost.
Credem că trebuie să schimbăm modul în care ne pasă.
Iar schimbarea începe cu noi înșine.

Pentru ca să ne fie bine. Și să ne bucurăm de viață.