De cât somn avem cu adevărat nevoie?

De cât somn avem cu adevărat nevoie?

Dacă ne trezim obosiți, sunt șanse să nu fi dormit suficient.

Majoritatea oamenilor știu că trebuie să mănânce corect și să facă exerciții fizice pentru a fi sănătoși.
Dar cum rămâne cu somnul?
Ne petrecem aproximativ o treime din viață dormind, iar somnul este esențial pentru o sănătate mai bună. Dar mulți dintre noi se luptă cu somnul. Mulți oameni spun că au probleme cu somnul cel puțin o dată pe săptămână și se trezesc epuizați.

Numărul magic de ore de somn necesare

Cea mai bună persoană pentru a determina cât de mult somn avem nevoie suntem noi înșine.
Dacă ne simțim obosiți, probabil că avem nevoie de mai mult somn.
Știința oferă unele îndrumări mai specifice.
Oamenii care dorm 7-8 ore pe noapte sunt mai sănătoși și trăiesc mai mult.
Dormitul mai puțin de 7 ore este asociat cu o serie de probleme de sănătate, inclusiv obezitatea, bolile de inimă, depresia și funcția imunitară afectată.

Nevoile de somn variază foarte mult de la individ.

Vârsta, genetica, stilul de viață și mediul înconjurător joacă un rol important.
The National Sleep Foundation (USA) (sursa) și-a actualizat recent recomandările de somn în funcție de vârstă – un adult ar trebui să doarmă aproximativ 7-9 ore în fiecare noapte:

Aceste cifre sunt ghiduri utile. Dar nu ne spun nimic despre nevoile noastre individuale de somn. Particularitățile individuale sunt în mare parte determinate de genetică – și puternic influențate de obiceiurile noastre personale.

Să ne întrebăm: „Sunt somnoros?”

Această întrebare simplă este cea mai bună modalitate de a determina dacă dormim suficient.
Dacă ne simțim adesea obosiți la serviciu, tânjim după un pui de somn sau adormim în naveta de dimineață sau de seară, corpul nostru ne spune că nu doarme suficient.
Dacă dormim 7 sau 8 ore pe noapte, dar încă ne simțițim obosiți și lipsiți de somn, este posibil să suferim de somn întrerupt sau de o tulburare de somnapnee în somn și poate fi necesar să discutăm cu un medic și să facem un studiu de somn – poligrafie cardio-respiratorie sau polisomnografie.

Recomandare: ține un jurnal de somn

Dacă ne simțim obosiți, chiar dacă credem că dormim suficient, s-ar putea să fim surprinși odată ce ne vedem tiparele de somn în alb și negru.
Unele dintre noile gadgeturi de urmărire a rutinei zinice a activităților noastre ne pot ajuta cu monitorizarea tiparelor de somn pentru fiecare dintrte noi.
Dar o putem face și singuri cu ușurință.

Pentru săptămâna următoare, să ținem un jurnal de somn:

  1. Notăm ora la care ne culcăm și ora la care ne trezim.
  2. Calculăm numărul total de ore în care dormim. Important este să observăm dacă am tras un pui de somn după-amiaza sau ne-am trezit în miezul nopții să mergem la baie.
  3. Să observăm în această săptămână cum ne simțim dimineața. Reîmprospătați și gata să cucerim lumea? Sau amețiți, cu dureri de cap și obosiți?
Încercați singuri – descărcați și tipăriți un model de jurnal: Jurnal de somn_VitalAire.

Nu numai că un jurnal de somn ne va oferi informații importante despre obiceiurile noastre de somn, dar ne va fi util dacă mergem la medic în cazul în care credem că putem avea o tulburare de somn.

Programul „SĂNĂTATEA SOMNULUI” VitalAire promovează educarea și conștientizarea sănătății somnului și se bazează pe faptul că fiecare dintre noi este unic și are necesități și dorințe specifice.

Informațiile din prezentul articol ‘ore de somn necesare’ sunt cu caracter pur informativ. Nu se dorește a fi exhaustiv și nu înlocuiește o consultație sau un diagnostic medical. Dacă aveți semne sau simptome care necesită o opinie medicală, vă recomandăm să mergeți la medic.

Foto: disease-gdb5870117_1920

Calculator IMC

Indicele de masa corporala sau IMC este indicatorul oficial de calculare a greutatii corporale ideale, pentru o inaltime data. Indicele de masa corporala ajuta la stabilirea grupei de greutate in care se incadreaza o persoana, adica gradul de obezitate.

Indicele de masa corporala mai poate fi folosit pentru calcularea numarului de kilograme pe care o persoana trebuie sa le piarda sau sa le castige, pentru a ajunge la greutatea ideala conform inaltimii.

Greutatea în kg*
Înălțimea în cm*
Alege-ți genul*
Indicele este: 
Subponderal
Masa corporală este prea mică. Contactează-ți medicul pentru o consultație și pentru recomandări de analize și/sau modificarea dietei.
Masă corporală normală
Masa corporală este normală. Ține o dietă bogată în fructe și legume, alături de un program zilnic mișcare pentru a menține o formă bună.
Supraponderal
Masa corporală este prea mare. Fă-ți o consultație medicală sau revizuiește-ți stilul de viață
Obezitate (gradul I)
Masa corporală este prea mare, iar indicatorul indică obezitate de grad 1. Contactează-ți medicul, care va recomanda modificarea dietei și sport în fiecare zi. Dacă vei lua măsuri din timp, eviți complicațiile aduse de obezitate și-ți păstrezi sănătatea pentru mai mult timp.
Obezitate (gradul II)
Masa corporală este prea mare, iar indicatorul indică obezitate de grad 2. Contactează-ți medicul, care va recomanda modificarea dietei și sport în fiecare zi. Dacă vei lua măsuri din timp, eviți complicațiile aduse de obezitate și-ți păstrezi sănătatea pentru mai mult timp.
Obezitate morbidă
Masa corporală este prea mare, iar indicatorul indică obezitate morbidă. Contactează-ți medicul, care va recomanda modificarea dietei și sport în fiecare zi. Este posibilă introducerea unui tratament farmaceutic. Dacă vei lua măsuri din timp, eviți complicațiile aduse de obezitate și-ți păstrezi sănătatea pentru mai mult timp.
Valorile IMC se raporteaza astfel:

18,49 sau mai putin – Subponderal

intre 18,50 si 24,99 – Greutate normala

intre 25,00 si 29,99 – Supraponderal

intre 30,00 si 34,99 – Obezitate (gradul I)

intre 35,00 si 39,99 – Obezitate (gradul II)

40,00 sau mai mult – Obezitate morbidă